Zmiana w dodatkach mieszkaniowych

Od 1 lipca 2021 roku zostały wprowadzone liczne zmiany w dodatkach mieszkaniowych.

Najważniejsze zmiany w ustawie:

Przyjęcie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej jako podstawy ustalenia progu dochodowego (art. 3 ust. 1 ustawy o dodatkach mieszkaniowych, dalej: udm).

Na potrzeby ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego uwzględniać się będzie wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, zastępując poprzedni wskaźnik, tj. kwotę najniższej emerytury.  Dodatek mieszkaniowy będzie przysługiwał, gdy średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczy w gospodarstwie:

1) jednoosobowym – 40%

2) wieloosobowym – 30%

– przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku. Obliczenie dochodu dotyczyć będzie okresu 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku.

 Zmiana definicji dochodu (art. 3 ust. 3 udm)

Ujednolicona zostanie definicja dochodu, tak by w przypadku różnych przepisów z zakresu mieszkalnictwa funkcjonowała jedna definicja (Mieszkanie na Start, TBS-y, Fundusz Dopłat, mieszkania komunalne). Pojęcie dochodu opierać się będzie na definicji z art. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Uproszczone zostanie wyliczenie wysokości dochodu wnioskodawcy poprzez wprowadzenie dochodu netto do obliczeń prawa do świadczenia, czyli to co faktycznie otrzymuje osoba uprawniona, z pewnymi wyjątkami w przypadku innych dochodów niepodlegających opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zmiana wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku (art. 7 ust. 1e udm).

Wzór wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzór deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego określi rada gminy w drodze uchwały.

Zwiększenie ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, osób pobierających dodatek mieszkaniowy (art. 7 ust. 7a udm).

Zarządca budynku albo inna osoba pobierająca należności za lokal mieszkalny (np. właściciel lokalu mieszkalnego, wynajmujący albo posiadacz samoistny) otrzyma jedynie informację o wysokości przyznanego dodatku mieszkaniowego oraz o okresie, na jaki został on przyznany. Nie będzie już otrzymywał decyzji w sprawie dodatku mieszkaniowego (wraz z uzasadnieniem), mogącej zawierać wiele informacji wrażliwych dotyczących wnioskodawcy i jego rodziny.

Kara pieniężna dla zarządcy budynku albo innej osoby uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny w przypadku niewykonania obowiązku informacyjnego (art. 8a udm)

W przypadku niewykonania obowiązku zawiadomienia organu przyznającego dodatek mieszkaniowy o wystąpieniu zaległości, o którym mowa w art. 8 ust. 4 udm, organ uprawniony do przyznania dodatku mieszkaniowego nakładać będzie w drodze decyzji na zarządcę budynku albo inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny karę pieniężną w wysokości 500 zł. Kara stanowić będzie dochód budżetu gminy.

Źródło MRPiT

Zdjęcie Pixabay